Terugblik trends en inspiratie voor 2017

Deze keer hadden we maar liefst 3 verschillende topics. We startten met scholieren Laura van Dijk en Floor Dodenwaard op de zeepkist. Deze twee meiden gaan met een schoolproject van het Coenecoop College 3 weken lang naar Indonesië. Doel van de reis is het leren van andere mensen en culturen en helpen waar nodig is.

Deze wereldburgerstage, zoals het mooi heet, wordt georganiseerd door Stichting Global Exploration. Samen met ongeveer 30 leeftijdsgenoten leren ze over elkaars cultuur, overeenkomsten en verschillen. Ook gaan ze heel praktisch bouwen aan betere leefomstandigheden. Dit doen ze door het bouwen en opknappen van toiletgebouwen, keukens en school- en slaapgebouwen.

Deze reis wordt hen natuurlijk niet gratis aangeboden. De leerlingen zelf betalen ieder €900,-. Deze dekken de heen- en terugreis en het verblijf. Aanvullend moet elke leerling €1800,- aan sponsorgeld ophalen. Dit geld wordt ingezet voor de lokale bevolking. Hiermee worden bouwmaterialen en voedsel gekocht.

De dames hebben een mooie sponsorconstructie opgezet. Donaties zijn ook belastingaftrekbaar; Stichting Global Exploration heeft een ANBI-status. Meer info via 111497@coenecoopcollege.nl of 111548@coenecoopcollege.nl.

Niet alleen vinden we dit als CJB Midden-Holland een mooi doel, het past ook perfect in het thema van deze avond. Steeds vaker zien we dat initiatieven gefinancieëerd worden door middel van sponsoring en crowdfunding. Daarover vertelde Theo van Eijk ons later op de avond meer.

Maar na de presentatie van Laura en Floor was de beurt eerst aan Gerhard Brethouwer van PeopleGraphics. In opdracht van CJBMH heeft hij een onderzoek uitgevoerd onder leden en bezoekers van CJBMH. Deze avond presenteerde hij de uitkomst van het onderzoek. Deze waren erg interessant en inspirerend. Het gaf de leden en het bestuur (dat zelf uiteindelijk ook lid is) een goed inzicht in de behoeften van het netwerk. Dit gaf meteen aanleiding voor leuke gesprekken over nieuwe ideeën en plannen binnen het CJBMH.

Als derde was het de beurt aan Theo van Eijk van Regiobank Waddinxveen. Als ondernemer zwemt hij tegen de stroom in. Waar andere banken locaties sluiten en alles onderverdelen in grotere regio’s, heeft hij juist een regionaal kantoor geopend. Bij andere banken moet je steeds meer zelf doen; hij verzorgt juist steeds meer voor de klant. Hij geeft ondernemers advies over financiën en risicobeheersing.

De belangrijkste trends die hij ziet voor 2017 zijn nieuwe manieren van financieren, zoals crowdfunding. Ook dataverhandeling zal een grotere plaats innemen; informatie is het nieuwe goud.

Volgens Theo zijn de vragen ‘wie, wat, hoe en waarom’ van blijvende waarde. Ze geven je goed inzicht in je klanten, maar ook in je personeel. Hou ze dus altijd in je achterhoofd.

Benieuwd hoe jij je vragen kunt stellen of juist goed je verhaal kunt vertellen? Aankomende bijeenkomst geeft Janine de Widt een interactieve presentatie hoe jij je stem in kunt zetten als krachtbron. Zij was op deze avond al aanwezig om de sfeer te proeven en de vragen die bij onze leden leven rondom presenteren aan te horen. Zo maakt ze in maart een presentatie die perfect op maat is voor de groep waarvoor ze staat. Het thema zal zijn: Hoe vertel je beter je verhaal, verkoop je jezelf en je product beter en maak je meer omzet? Meld je nu aan voor de bijeenkomst op dinsdag 14 maart!

En natuurlijk is er dan, net als na deze avond, een gezellige borrel. De valentijnsversiering is dan waarschijnlijk wél opgeborgen…

Martijn Potters | info